Business case med emailmarketing

Jeg blev engang hyret til opgaver med at optimere Adwords og SEO i en dansk virksomhed med en håndfuld ansatte.

Jeg opdagede efter kort tid, at de havde en nyhedsbrevsliste med cirka 7000 tilmeldte, næsten udelukkende indsamlet i forbindelse med køb – altså tidligere kunder. De havde udsendt i alt 4 nyhedsbreve, senest cirka 6 måneder før jeg kom ind i billedet.

En halvvanskelig opgave bestod i at overtale ledelsen at gøre de rigtige ting. De så min opgave som værende at skaffe noget SEO-trafik så de kunne spare nogle penge på AdWords. Men SEO er sjældent effektivt til kortsigtede resultater, det er mere en opgave med at gøre de rigtige ting gennem en længere periode. Desuden var firmaets webplatform utidssvarende. For at kunne præstere resultater med SEO for alvor havde jeg brug for først at skabe nogle kortsigtede resultater og på den baggrund overtale ledelsen til at udskifte platformen.

Firmaets eksisterende system til udsendelse af nyhedsbreve rensede ikke listen for bounces, så det var nødvendigt først at få listen flyttet. Det havde jeg heller ikke meget opbakning til – hvis jeg mente de kunne sælge noget ved nyhedsbreve, hvorfor sendte jeg så ikke bare ét ud?

Opgaverne – trin for trin

Men at sikre kvaliteten af sin liste er efter min mening yderst vigtigt for at få succes med emailmarkedsføring. Det er absolut nødvendigt, at folk kan framelde sig, men det er slet ikke nok. En liste opbygget over flere år, opbygger en høj andel af ugyldige mailadresser, som skal fjernes. Ellers kan man få problemer med at få budskabet ud også til de gyldige modtagere. En mail, som ikke når frem, sælger ikke noget.

Opgaverne bestod således i:

  1. Få listen af modtagere ud af det gamle system
  2. Slette de ugyldige mailadresser, som kunne identificeres med lidt jongleren i et regneark
  3. Oprette maillisten i et tidssvarende system (valget faldt på Mailchimp).
  4. Tilrette tilmelding og afmelding så det kørte med én masterliste, som fandtes i  Mailchimp. Alt andet end én masterliste bliver noget bøvl som giver en masse ekstraarbejde
  5. Opsætte SPF samt diverse krav Mailchimp har til din template

Da alt det var på plads lavede jeg et nyhedsbrev. Jeg gjorde mig umage med alt. Jeg fik lavet en fornuftig emnelinje og copy. Mest af alt fik jeg givet nyhedsbrevet en personlig stil – det tror jeg meget på, så det ikke bliver tørt og kedeligt.

Resultaterne tikker ind

Jeg var meget spændt på, hvordan det blev modtaget. I Mailchimp kan man se hvilke modtagere, der åbner en mail oftest. Den mest skeptiske chef åbnede mailen et tocifret antal gange den første dag 🙂

Nyhedsbrevet gik godt. Det gav en del ordrer allerede fra første udsendelse. Mailchimp rensede over den næste håndfuld gange systemet for bounces så vi endte med omkring 5000 gode modtagere.

Vi fik sat udsendelsen i system. Varerne vi solgte var relativt dyre (mindste køb var omkring 2.000 kr.) så vi sørgede for at sende ud på lønningsdagen den sidste hverdag i hver måned. Omsætningen nåede op på omkring 100.000 kr. per nyhedsbrev og blev en vigtig del af firmaets cash-flow, samt af mine opgaver for firmaet – som jeg fortsatte med at løse i flere år.